penance

Arlo Griffiths A.Griffiths at LET.LEIDENUNIV.NL
Thu Jan 16 09:10:10 UTC 2003

In yesterday's issue of the Dutch newspaper "Trouw", there was a short
report on disputes in the Hindu community of Malaysia on the acceptability
of what some at least might consider extreme forms of penance: walking on
knives, pulling carts by hooks pierced through the flesh on their backs,
etc., all this on the occasion of the "Thaipusam" festival. Apparently, some
are advocating fasting, singing, and recitation of sacred texts as
alternatives, arguing that "Our body is the house of God, we have no right
to harm it". I subjoin the Dutch article, for those who can read it.
    My students have been asking me about penance in modern Hinduism, a
subject I am quite ignorant of. Can anybody help me with references to
literature on these and other practices of penance in modern Hinduism? I
would be much obliged.

Arlo Griffiths

---

³Hindoes moeten niet aan extreme boeterituelen doen²

KUALA LUMPUR ­ Hindoes moeten zichzelf niet geselen, niet op messen lopen en
geen karren voorttrekken aan haken die ze in hun rug hebben bevestigd. Die
waarschuwing heeft de Maleisische Hindoeraad laten horen met het oog op het
grote Thaipusam-festival, dat zondag wordt gevierd.

Gelovige hindoes gaan zich tijdens dat festival traditiegetrouw te buiten
aan extreme vormen van boetedoening. ³Ons lichaam is de woning van God, we
hebben niet het recht om het schade toe te brengen², zei dr. K. Thilagavathi
van de Hindoeraad. De raad vertegenwoordigt de hindoeïstische minderheid in
het overwegend islamitische Maleisië. Van de ongeveer 23 miljoen Maleisiërs
zijn er twee miljoen hindoe.
De raad beveelt in plaats van zelfkastijding vasten, zingen en het reciteren
van heilige teksten aan. De aanbeveling valt niet bij iedereen in goede
aarde. ³Het is mijn boetedoening en ik maak uit hoe ik die volbreng², zei S.
Murasoli, terwijl hij bezig was de punten van tientallen haken te scherpen
die hij zondag in zijn huid zal steken.
Het festival ter ere van de god Subramaniam, de tweede zoon van Shiva, trekt
jaarlijks honderdduizenden gelovigen. Het is ook populair bij de
hindoegemeenschappen in Zuid-India, Singapore en Bali.

Uit: Trouw, woensdag 15-01-2003